Warning: Missing argument 2 for wpdb::prepare(), called in /home/stromber/public_html/kryptoblog/wp-content/plugins/wp-super-edit/wp-super-edit.core.class.php on line 109 and defined in /home/stromber/public_html/kryptoblog/wp-includes/wp-db.php on line 1222
Årsrapport från FOI » Kryptoblog

Årsrapport från FOI

May 31st, 2006 by Joachim Strömbergson Leave a reply »

Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) har publicerat sin årsrapport för 2005.

Rapporten innehåller flera stycken intressanta artiklar. Två artiklar jag tycker är intressanta att läsa utifrån ett IT-perspektiv är artikeln om sårbarhet i komplexa system samt artikeln om nätverksbaserat försvar.

Vi bygger hela tiden upp allt mer komplexa system till stöd för vårt allt mer komplexa samhälle och verksamheter. Jag upplever dock att på tok för lite tid ägnas åt att tänka på hur det skall fungera när allt går rätt, inte vad som skall hända när det går fel – vilket det kommer att göra. Resultatet är komplexa system som likt en spettekaka faller i bitar på ett närmast slumpmässigt sätt. Spettekakan blir en kökkenmödding.

Det har talats om nätverksbaserat försvar ganska länge. Artikeln i FOIs årsrapport innehåller inte bara beskrivningar av vad det är, utan även en del om praktisk användning. Det är intressant att set när teori och idéer möter krass verklighet.

En speciellt viktig artikel är den om civila telekrigare. Den artikeln tar bland annat upp hur enkelt det i dag är att få tag på den utrustning som krävs för att ex avlyssna företagsnät, GSM-telefoner etc. Man beställer helt enkelt på nätet (postorder).

För den som vill veta vad totalförsvaret arbetar med, och därmed få en inblick i var hoten mot civila och militära mål finns är denna årsrapport väl värd att ägna några minuter.

No related posts.

Related posts brought to you by Yet Another Related Posts Plugin.